המלחמה החשאית בים: מה עומד מאחורי תקיפות המיכליות האיראניות?

    שלמה ריזל No Comments on המלחמה החשאית בים: מה עומד מאחורי תקיפות המיכליות האיראניות?

    על פי הפרסומים בארה"ב, ישראל תקפה עשרות פעמים מיכליות נפט שיוצאות מאיראן לסוריה. מדוע האיראנים שותקים? איך מתבצעות התקיפות?ומה המסר של ישראל? | פרשננו המדיני שלמה ריזל בטור מיוחד

    ספינה | אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90
    23:05
    04.05.24
    קובי פינקלר No Comments on פרטים חדשים על חוליית חמאס שחוסלה סמוך לטול כרם

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הפיצוץ בסוף השבוע שעבר על סיפונה של ספינת הסחר האיראנית 'איראן שחרקורד' ששייטה בים התיכון אל מול חופי סוריה, היה כנראה התגובה הישראלית הפומבית לתקיפת האנייה הישראלית במימי מפרץ עומאן שעליה כתבנו כאן בשבוע שעבר.

    על אף שישראל מיהרה ותקפה יעדים איראניים בסוריה בימים שלאחר מכן, נראה שתקיפת האונייה האיראנית נועדה להעביר שלשה מסרים עיקריים לקובעי המדיניות בטהרן: להבהיר שתקיפה של יעד ישראלי תסתיים בתגובה רחבה שתתפרס על פני כמה זירות.

    להראות לעולם כולו שאיראן וסוריה ממשיכות לצפצף על הסנקציות הבינלאומיות (ועל כך בהמשך), וכמובן לתת לאיראנים מהלומה מודיעינית שתדגיש בפניהם כי ישראל ערה למתרחש באזור ויודעת על הציר הימי בין איראן לסוריה ומה הוא כולל.

    ובחזרה לתקרית עצמה. בתחילה דיווחו האיראנים על פיצוץ שאירע באוניה, אך נמנעו מלהפנות אצבע מאשימה כלפי ישראל. עלי גיאסיאן, דובר חברת הספנות של הרפובליקה האיסלמית של איראן, אמר: "חלק מגוף הספינה 'איראן שחרקורד' ניזוק בעקבות פיצוץ על ספינת מכולות איראנית ביום רביעי, 11 במרץ, במים בינלאומיים בים התיכון.

    הספינה, השייכת לחברת ספנות והובלה ימית של הרפובליקה האיסלמית, הייתה בדרכה מאיראן לאירופה. על פי הדיווח שהתקבל, לאחר שחומר הנפץ פגע בגוף הספינה, אירעה שריפה קטנה במקום הפיצוץ, שכובתה מיד על ידי מאמציהם של מפקד ואנשי הספינה. למרבה המזל, אף אחד מצוות הספינה המסחרית האיראנית לא נפגע בפיגוע זה.

    הספינה האיראנית תמשיך בדרכה לאחר בחינת היקף הנזק ותיקון הנזק. פעולות טרור כאלה, כמו פיראטיות, מנוגדות לחוק הבינלאומי בנושא אבטחת ספינות מסחריות ופעולות משפטיות לזהות את המבצעים באמצעות מוסדות בינלאומיים רלוונטיים יהיו מעורבים".

    אחרי כמה ימים של שתיקה ולאור הפרסום ב'וול סטריט ג'ורנל' – שגם אודותיו נרחיב עוד מעט – על רצף של פגיעות נרחבות שביצעה ישראל כנגד ספינות איראניות בשנים האחרונות, לאיראנים לא נותרה ברירה והם הודו בכך באופן רשמי.

    דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזדה הצביע ביום שני השבוע בצורה ברורה על האשמים בפיצוץ שעל גבי 'איראן שחרקורד' ואמר: “המשטר הציוני הוא החשוד העיקרי בתקיפה האחרונה בים התיכון נגד ספינת משא איראנית במים הבינלאומיים.

    איראן שומרת לעצמה את הזכות לכל מהלך תגמול”.
    עוד לפי חטיבזדה, “בהתחשב במיקום הגיאוגרפי של הפיגוע, ייתכן כי פעולת הטרור הזו בוצעה על ידי המשטר הציוני. בכל פעם שהאזור נע לעבר שלום, משטר זה מנסה לגרום לתסיסה מסיבה ברורה, שהוא רואה את כל הישרדותו במשבר ובחוסר ביטחון, וחושב שתוהו ובוהו יכול לעזור להאריך את קיומו”.

    הסיבה לשתיקה האיראנית הממושכת נועדה קרוב לוודאי למנוע את המבוכה הבינלאומית שגרמה ישראל בפיצוץ, שכאמור קצר בעקבותיו כמה רווחים.

    למרות שלפי גרסת דובר חברת הספנות האיראנית הספינה הייתה "בדרכה לאירופה" הרי שהיא הייתה רחוקה מאות קילומטרים מהמסלול הימי המוביל מתעלת סואץ לאירופה. במקום להיות במרכזו של הים התיכון, היא שייטה במזרחו, סמוך לחופי לטקיה שבסוריה שבה נמצא הנמל העיקרי של סוריה ליבוא ויצוא סחורות בדרך הים.

    הנמל שמנוהל על ידי חברה בשליטת הממשלה, מכיל בתוכו גם רציפים מיוחדים שמיועדים לצבא, ובכך הוא גם הנמל הצבאי החשוב והגדול בסוריה. דרך נמל לטקיה למשל הגיעו לרפובליקה הערבית הסורית חלקיו של הכור האטומי שהרכיבו הסורים בעזרת הצפון קוריאנים לפני 15 באזור דיר א-זור שבמדבר הסורי, שהופצץ על ידי ישראל.

    בימים שבשגרה הנמל מהווה כמובן מוקד עיקרי להברחה של כלי נשק איראניים לסוריה וכן של סחורות ונפט, תוך עקיפה של שני מסלולי סנקציות בעת ובעונה אחת. האיראנים עוקפים בכך את הסנקציות שהטיל עליהם טראמפ (ושעדיין לא הוסרו ע"י ביידן) האוסרות סחר איתה, כולל סחר נפט, והסורים עוקפים סנקציות דומות שהוטלו עליהם בשל מלחמת האזרחים במדינה, שהשבוע בדיוק מלאו לה עשור.

    במאמר המוסגר, העברת הנפט בדרך הזו טובה מאוד לשני הצדדים. הסורים תלויים בו כיוון שהם אינם יכולים לרכוש נפט ממדינות אחרות. האירנים, שאינם יכולים לקבל תשלום רשמי על נפט מוברח שכזה, מעדיפים שמשטר אסד יעביר את התמורה לארגון הטרור חיזבאללה במזומן ו/או בטובין אחרים.

    חיזבאללה, נזכיר, נמצא גם הוא בצרות משלו ועושה את כספו הגדול מהלבנות הון ומעסקות סיבוביות, כך שגם הוא מורווח מהעסקאות האלו.

    ובחזרה אלינו, האיראנים לא יכלו להודות כי אוניה שלהם נכנסה למים הטריטוריאליים של סוריה תוך שהיא עוקפת את הסנקציות ולכן ביכרו בתחילה לשתוק. מה שטרף להם את הקלפים הייתה ידיעה שעלתה השבוע ב'וול סטריט ג'ורנל' ולפיה ישראל תקפה כלי שיט איראניים בים התיכון, בים סוף ובמפרץ הפרסי לפחות 12 פעמים בשנתיים האחרונות.

    לפי אותו דיווח, ישראל ביצעה את התקיפות האלו מתוך רצון לפגוע במכליות נפט איראני שגורמות כאמור למימון הטרור האיראני בצורותיו השונות, והן כדי לפגוע באוניות משא שהובילו בתוכן נשק שובר שיוון לסוגיו השונים.

    לפי העיתון, הפעולה הישראלית נעשתה באמצעות מוקשים ימיים או מטענים שהוצמדו לדפני האוניות או למכליות ספציפיות, במה שמתאים למתווה הפעולות של 'שייטת 13'. בשנים האחרונות, כדאי להדגיש אהבו בישראל להדגיש שפעולותיה של השייטת גברו משמעותית בכל הזירות, כולל במעגלים הרחוקים יותר.



    0 תגובות